İngiltere’deki Eğitim Sistemi ile İlgili Bilmeniz gerekenler ve Tavsiyeler

 

İngiltere’ye sonradan geldiyseniz ve okul çağı çocuğunuz varsa bu yazı sizin için önemli olabilir. İngiltere Eğitim sistemini kabaca ilk yazımda bahsetmiştim. Okumak için lütfen tıklayın.

Bu yazıda daha çok kişisel deneyimlerimi, gözlemlerimi ve nacizane tavsiyelerimi paylaşacağım. Bunları ne çeşit bir deneyime dayanarak paylaştığımı merak ediyorsanız da kısaca açıklayayım; Türkiye’de eğitim üzerine eğitim almış ve İngilizce öğretmenliği yapmış daha sonra buraya göç edince devlet okullarında (hem secondary hem de primary) öğretim asistanlığı yapmış ve halen özel öğretmenlik yaparak öğrencilerim üzerinden sistemi öğrenmekte olan biriyim. Özellikle okullarda çalışmanın büyük bir deneyim olduğunu düşünerek yıllarca kendimce aldığım notları sizlerle paylaşmanın faydalı olabileceğini düşünüyorum.

İlk önce en önemli bilmeniz gereken çok çok önemli konu her okulun bünyesinde bulunan Inclusion Department, yani kaynaştırma departmanı. Buraya sonradan geldiyseniz, çocuğunuzun okul tarafından İngilizce takviye talep edebileceği departman burası. İngilizce takviyesi gereken öğrencilere EAL (English as an Additional Language) deniyor. Bu departman aynı zamanda SEN denilen özel eğitim desteğine ihtiyaç duyan öğrencilere de destek oluyor, Teaching Assistant denilen bir öğretim asistanı temin ediyor. Bu asistan öğrencinin gün boyu ihtiyaçlarını karşılıyor ve böylelikle sınıftaki öğretmenin üzerine de ekstra bir yük binmemiş oluyor. O kadar güzel işleyen bir sistem ki bu benzerinin Türkiye’de yapılmasını çok isterdim. Çünkü özel eğitim öğrencilerine kesinlikle özel destek gerekiyor ve bu çocuklarla doğru şekilde ilgilenildiği takdirde yüzde 80-90 civarı başarı sağlanıyor. Özel eğitim konusunda yeterince farkındalığımız olmadığını düşünüyorum, mesela bir çocuk kendi ülkesinden yeni geldiğinde sadece dil anlamında değil genel anlamda uyum sorunları yaşayabiliyor ya da kendini yalnız hissedebiliyor. Böyle durumlarda da öğretmenlerle ya da okul yönetimiyle konuşup bu tür destekler alabilirsiniz.

Dil takviyesini ayrıca inceleyecek olursak, öğrenci ilkokul seviyesinde yeni geldiyse çok temel düzeyde bir İngilizce takviye sağlıyorlar, bu konuda beklediğinizi bulamayabilirsiniz. Öğrencinin çok fazla üzerine düşüp illa hızlıca öğrensin modunda yaklaşmıyorlar. Biraz daha çocuğun sosyal ve okul ortamında dilini geliştirmesini bekliyorlar ve akademik olarak çok da yüklenmiyorlar. Bu yüzden en önemli ikinci tavsiyeyi burada vereceğim. Lütfen çocuğunuzun İngilizce öğrenmesini okul dışında da destekleyin, sadece okula gitmesinin ilk aşamada yetmeyebileceğini kabullenin. Tabi ki çocuğa göre değişen bir durum bu ama benim genel gözlemim dışardan desteğin gerektiği. Bunu okul dışı çeşitli aktivitelere katılmasını sağlayarak, bol miktarda kitap okuyarak (başta sizin ona okumanız çok faydalı olacaktır), İngilizce çizgi film izleyerek, okul dışı arkadaş ortamı oluşturarak destekleyebilirsiniz. (Gerekirse İngilizce ders dahi aldırabilirsiniz, çünkü phonic denilen seslerin ve kelimelerin okunuşu eğitimi bazı yaş grupları için kritik olabiliyor. Ya da gramer konusunda takviyeye ihtiyaç duyabilir çocuğunuz.) Tabi sizin yaklaşımınız, kendinizi geliştirme isteğiniz çocuğunuzun sosyal öğrenmesiyle çoğunlukla doğru orantılı olacaktır. Bu yüzden kendiniz de olabildiğince sosyal olmaya çalışın.

Gözlemlediğim en kritik aşamalardan biri, ilkokul birinci ve ikinci sınıfta öğrencinin okuma-yazma ve phonics denilen ses dizilimine, kelimelerin okunuşuna dair derslerini takip etmeniz, her gün verilen materyallerle tekrar yapmanız, her gün eve gönderilen okuma kitapları bitirmeniz ve eksizsiz bir şekilde ödevlerini tamamlatmanız. Bu çok sancılı bir dönem olabilir, burada doğup büyüyen çocuklar dahi zorlanabiliyor, değil ki yeni gelen zorlanmasın. Ama velilerin ihmal ettiği bir nokta çocuğun günlük alıştırmalarının takibi oluyor. Kimseyi rahatsız hissettirmek istemem ama inanın ki öğretmen olarak yaşadığım genel problem 3. ve 4. sınıfta çalışmaya başladığım çocukların hemen hepsinde 1. ve 2. sınıftaki takibin, okuldan eve gönderilen alıştırmaların ciddi çalışmayla yapılmaması ve kitapların okunmaması oluyor. İnanın buna özen gösterirseniz ileride çocuğunuzun çok daha kolay bir eğitim hayatı olur.

İkinci en kritik dönem 5.sınıf, çünkü bu yılda ortaokulun temelini oluşturacak konuları öğreniyorlar, yine öğrenmesini takip edip, öğrendiklerinin alıştırmasını yaptığından emin olun. CGP, Bond gibi yayınevlerinin sınıflara göre ayrılmış İngilizce ve Matematik destek kitapları var, bunları herhangi bir kitapçıdan edinip haftalık alıştırmalar şeklinde yaptırabilirsiniz, çok faydası olacaktır. Ayrıca 5. sınıfta iyi bir temel hazırlaması için çocuğunuza yardımcı olmanız 6. sınıfın sonunda gireceği SAT seviye belirleme sınavı için de çok yararlı olup iyi bir seviyede sonuç almasını sağlayabilir.

Diğer bir konu sosyal olarak çocuğunuzun kendini iyi hissettiği bir ortamda olması ‘Bullying’ denen zorbalık UK’de okullarda önlenmeye çalışılan bir durum.  Aksanı yüzünden, görünüşü yüzünden ya da herhangi bir sebepten bazen çocuklar diğer çocuklar tarafından zorbalığa maruz kalabiliyor. Bu tabiki buraya özgü bir durum değil, dünyanın her yerinde bu tip olaylar okullarda olabiliyor. Ancak UK’de bununla ilgili zorbalık yaptığı kesinleşen bireylere ciddi yaptırımlar uygulanıyor. Bu yüzden çocuğunuz bu konuda herhangi bir olumsuzluk yaşarsa doğrudan öğretmenleriyle ve yönetimle iletişim kurmaktan çekinmeyin, önemsiz görüp akışına bırakmayın.

Genel olarak öğrenciler okul defterlerini okulda bırakıyorlar, eve yalnızca ödev defteri geliyor. Çocuğunuzu genelde bu ödev defteriyle takip ediyorsunuz. Ödevler haftada bir veriliyor ve birkaç gün içerisinde teslim edilmesi bekleniyor. Veli toplantılarında çocuğunuzun derste kullandığı defterleri görebilirsiniz, genelde bakmanız için izin veriyorlar. Bu defterlere göz atıp neler öğrendiğini kontrol edebilirsiniz.

Şimdilik paylaşacaklarım bu kadar, umarım işinize yarar, sevgiler.

 

2 thoughts on “İngiltere’deki Eğitim Sistemi ile İlgili Bilmeniz gerekenler ve Tavsiyeler

  1. Merhabalar, İngiltereye sonradan gelmis ve okul çaginda çocugunuz varsa Yazinizi okudum faydali buldum tesekkurler . . .
    Bir soru sormak istiyorum:
    Turkiyede Çocugum 7. Sinifta ve seneye 8.sinifa baslayacak fakat 8.sinifa İngilterede baslasin seklinde.olabiliyor mu?
    Yada şoyle sorayim. Ben ingilterede is buldum gittim basladim diyelim ve esimi ve cocugu da getirecegim mesela ve cocuk 13 yasinda ve 8inci.sinifi okumasi gerekecek nasil okutacagim ingilterede?..

    Like

    1. Merhaba, faydalandığınıza çok sevindim. İngiltere’de tamamen yaşa bakıyorlar çocukları sınıflara yerleştirirken. Türkiye’de kaçıncı sınıfa giderse gitsin burada yaşının tuttuğu sınıfa yerleştiriyorlar. Türkiye’ye göre akademik olarak ileride de olabilir geride de, genelde Türkiye’nin müfredatı daha yoğun olduğu için çocuklar buraya geldiklerinde daha ileride oluyorlar akademik bilgi açısından fakat yine de yaşa göre yerleştirilecektir. Bu avantajınıza da olabilir açıkçası, çocuğunuz akademik olarak biraz ileride olduğu bir gruba yerleştirildiğinde derslere yetişme telaşı olmayacağı için tüm ilgisini İngilizcesini geliştirmeye verebilir. Yolunuz açık olsun, çok da endişelenmeyin, çocuklar hızlı toparlıyorlar 🙂 Kolaylıklar dilerim.

      Like

Leave a comment